شروع جشنواره بهاره صنایع طاووس با تخفیف‌های ویژه ـ ارسال رایگان سفارش دستگاه‌های بالای ۱۰ میلیون تومان به سراسر کشور

اطلاعات خشک کردن میوه و سبزیجات

روش خشک کردن انگور و تهیه کشمش خانگی تازه و خوشمزه

تهیه کشمشدر منزل به دو روش سنتی خشک کردن انگور در سایه و خشک کردن در آفتاب انجام می شود. در این مطلب ضمن آموزش این دو روش، با ترفندها و نکات مربوط به آنها هم آشنا می شوید.

کشمش چیست ؟

به میوه رسیده و خشک شده ارقام مختلفانگور بی دانه یا دانه دار ،کشمش گویند. کشمش، میوه خشک مغذی است و مانند دیگر خشکبار‌ها در تمام سال یافت می‌شود. یک غذای پر انرژی، کم چرب و کم سدیم می‌باشد؛ بنابراین برای افرادی که رژیم‌های کم سدیم را باید رعایت کنند، خوردن کشمش بسیار مفید می‌باشد.

انواع کشمش

ارقام مختلفی از کشمش در بازار موجود است،کشمش سیاه یا مویز، کشمش های  آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی، انگوری و

کشمش آفتابی

کشمش آفتاب خشکبه کشمش پلویی هم معروف است و کیفیت و قدرت بالا و طعم خوبی دارد. رنگ سرخ، ملاک تشخیص این کشمش از انواع دیگر آن است. کشمش پلویی علاوه بر اینکه در بعضی از غذاها و سالادها استفاده می شود، در شیرینی ها، کیک ها و دسرها نیز عامل طعم دهنده است.

کشمشتهیه شده در این روش رنگ قهوه ای تیره داشته و کمی خشک می باشد. مدت ضروری برای خشک شده حبه ، نسبت به نوع انگور و شرایط آب و هوایی۲۰-۱۵روز می باشد.

کشمش سایه خشک

کشمش سایه خشک، نوعی کشمش که رنگ آن تغییر نکرده و سبز باقی می ماند. انگور عسگری در سایه خشک می شود و ارزش تغذیه ای آن بالاست. در روش سایه خشک، خوشه‌های چیده شده را  با نخ از سقف سالن‌های سرپوشیده ای که هوا جریان دارد، آویزان می‌کنند. در این سالن‌ها حبه‌ها طی۶۰-۵۰روز خشک می‌شوند.

در این روش خطر بارندگی و فاسد شدن حبه‌ها وجود ندارد و کشمش بدست آمده تمیز و عاری از مواد زاید می‌باشد.

کشمش تیزابی

این کشمش به سبزه معروف است و به وسیله تیزاب خشک می شود. در این روش مدت خشک شدن۸-۵روز می‌باشد و چون مدت خشک شدن حبه‌ها کوتاه است، درشتی حبه در حین خشک شدن حفظ می‌شود. رنگ کشمش تهیه شده سبز مایل به زرد و نرم می‌باشد.تیزاب از طعم و بو و کیفیت کشمش می کاهد و دوز زیاد آن سرطانزاست. رنگ کشمش، این کشمش به دلیل روغن موجود در تیزاب سطحی چرب و نیمه براق دارد و این ملاک مناسبی برای تشخیص آن است.

کشمش طلایی یا گوگردی

برای تهیه کشمش طلایی ، انگور به تیزاب آغشته و با دود گوگرد خشک می شود. رنگ آن زرد کهربایی مایل به قهوه ای روشن است و به دلیل ترکیبات گوگردی فشار مضاعفی بر کلیه ها تحمیل کرده و برای سلامت مضر است.

مویز

مویزنوعی کشمش است که از خشک کردن انگور شاهانی (انگور قرمز مجلسی) یا انگور سیاه تهیه می شود. کشمش بیشتر برای انگور خشکیدهٔ کوچک استعمال می شود و مویز در انگور بزرگ.

مویزاز نظر شکل ظاهری و رنگ با کشمش متفاوت، ولی از نظر خواص تا حد زیادی شبیه آن است.

انتخاب انگور برای تهیه کشمش 

  • برای شروع بهتر است از انگورهای ریز بی دانه استفاده کنید.
  • هر چه قدر رنگ انگورها زرد و طلایی تر باشد نشانه ی این است که قند بیشتری دارند و کشمشی شیرین تر و خوشمزه تر خواهید داشت.
  • خوشه های انگور باید کاملا سالم، مرغوب و با کیفیت باشند.
  • از انتخاب خوشه های لهیده و خراب و کپک زده خودداری کنید.
  • در واقع انگور مناسب برای کشمش بهتر است نوع زرد و شیرین و بی هسته و کاملا سالم باشد.

 

خواص شیره انگور و فواید درمانی شیره انگور

خاصیت اصلی انواع شیره، انرژی زا بودن آن است و برای فصل زمستان که بدن

روش تهیه کشمش خانگی 

برای تبدیل انگور به کشمش، روش های مختلفی وجود دارد ولی بهترین و مفیدترین کشمش، انگوری است که به جای استفاده از مواد شیمیایی و گوگرد، در هوای آزاد و در معرض نور خورشید یا سایه خشک شده باشد. بهترین کشمش را به راحتی در خانه می توان تهیه کرد.

چنانچه در آب و هوای گرم و خشک منزل دارید فرصت تهیه کشمش خوشمزه را از خودتان نگیرید زیرا خشک شدن طبیعی انگور باعث ایجاد آنزیم هایی درون آن می شود که باعث به وجود آمدن کشمشی بسیار شیرین و خوشمزه خواهد شد.

مادربزرگ های ما در فصل انگور خوشه های انگور را از طناب یا بند آویزان می کردند و به راحتی کشمش سالم، طبیعی و خوشمزه ای را به دست می آوردند.

تهیه کشمش آفتاب خشک 

میوه‌های پوسیده، نارس، لک‌ دار، کپک زده و نیز حبه‌ های ترکیده و آسیب دیده را از خوشه جدا کنید تا محصول خشک شده از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

هرگونه گندیدگی و عیب، پس از خشک شدن بیشتر مشخص خواهد شد. همچنین میوه‌های خراب باعث کاهش کیفیت و پوسیدگی سایر دانه‌های انگور در خوشه می‌شوند.

خوشه‌های انگور را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید.

خوشه های ریز انگور را از ساقه وسط جدا کنید. دقت کنید برای جابه جایی هر خوشه حتما آن را از ساقه بگیرید.

خوشه ها را در یک سبد یا آبکش یا هر نوع ظرفی که هوا بتواند به راحتی از آن خارج و داخل شود بگذارید.

این ظرف را در مقابل آفتاب از چیزی مثل یک میخ یا طناب آویزان کنید.

اگر در حجم زیاد کشمش درست می کنید، می توانید انگورها را روی سفره یا پارچه ای پهن کرده و در معرض نور خورشید قرار دهید.

انگورها پس از چند روز به کشمش تبدیل می شوند. اینکه بعد از چه مدت به کشمش تبدیل شوند، در مناطق مختلف و شدت نور آفتاب و رطوبت هوا متفاوت است.

حدود۱۵تا۲۰روز طول می کشد.

با خشک کن خانگی هم می توانید کشمش تهیه کنید

تهیه کشمش سایه خشک 

را در جایی به دور از نور آفتاب و در معرض جریان هوا و خنک اویزان میکنند تا خشک شود.

در این روش کشمش هایی کاملا تمیز و عاری از هر گونه گرد و غبار و خاک خواهیم داشت.

می توانید خوشه ها را به رخت آویز و بند آپارتمانی آویزان کرده و در سایه قرار دهید. شاید خشک شدن انگور طول بکشد اما نتیجه دلپذیر خواهد بود.

می توانید برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن انگورها از پنکه کمک بگیرید.

در این روش۵۰تا۶۰روز طول می‌کشد تا دانه‌های انگور خشک شوند.

بیشتر ویتامین‌های انگورهای خشک شده با این روش همچنان حفظ می شود و تنها نسبت به انگور تازه رطوبت کمتری دارد.

خشک کردن کشمش روی پارچه

طرز تهیه کشمش تازه و خوش طعم خانگی 

نکات 

گرچه روش آفتاب خشک، زمان کمتری می‌گیرد، ولی توجه داشته باشید تابش نور خورشید، باعث از بین رفتن مقدار زیادی از ویتامین‌های موجود در انگور به ویژه ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین ث شده و از کیفیت کشمش شما کاسته می‌شود.

روش تهیه کشمش سبز و مویز یکی بوده و فقط نوع انگور انتخابی متفاوت است.

دقت کنید انگورها روی هم انباشته نباشند تا زودتر خشک شوند.

کشمش سبز خانگی به خوشرنگی و یکدستی کشمش سبز صنعتی نیست چرا که در روش صنعتی با مواد شیمیایی این فرایند صورت میگیرد.

اگر شخصی وسواسی نیستید نیازی نیست خوشه های انگور را بشویید زیرا فرآیند خشک شدن را طولانی تر خواهد کرد. بعد از اینکه انگور ها خشک شدند، آنها را بشویید.

در صورتی که شب شبنم صبحگاهی می نشیند، بهتر است قبل از خواب سبد انگورها را به اتاق ببرید.

دقت کنین آنقدر انگورها نمانند که خشک خشک شوند، باید کمی نرمی داشته باشند.

پس از خشک شدن انگور ها، دانه های کشمش را از خوشه جدا کرده و در شیشه ای در دار بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

در مناطقی که پاییز زود رس دارند در بعضی سال‌ها بارندگی های زود هنگام به حبه های در حال خشک شدن آسیب میرساند. برای پیشگیری از ضرر باران روی خوشه ها چادرهای پلاستیکی پهن میکنند.

خواص کشمش 

  • منبع غنی مواد غذایی انرژی زا
  • سرشار از ویتامین هایaوbو مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، آهن و منگنز
  • موثر در رفع کم خونی و ضعف عمومی بدن
  • اشتها آور بوده
  • موثر در رفع سموم بدن
  • مفید برای مبتلایان به بیماری نقرس و رماتیسم
  • مفید برای خانم های باردار و مادران شیرده
  • سرشار از فیبر
  • کاهش کلسترول
  • بهبود عملکرد روده ها
  • بهبود افسردگی، اضطراب و مشکلات عصبی

از نظر طعم ،مزه، کیفیت و خواص تفاوت زیادی بین کشمش خانگی و صنعتی است.امیدواریم این مطلب به شما در تهیه کشمش‌ خانگی تمیز و سالم کمک کند و بتوانید با خیال راحت از خواص بی نظیر کشمش بهره مند شوید.

خشک کردن انگور و تهیه کشمش و مویز در منزل کاری آسان و بدون دردسر است و شما به راحتی می‌توانید آن را در خانه انجام دهید و حتی می‌توانید آن را به عنوان نوعی کسب و کار خانگی برای کسب درآمد در نظر بگیرید.

 

خواص پیاز خشک سفید برای سلامتی انسان

پیاز خشک یک محصول بسیار مقوی با خواص درمانی بالا می باشد که اغلب در کنار غذاها قرار داده می شود و به عنوان چاشنی در تهیه غذا استفاده می شود.

کد خبر:۱۱۴۴۴۱۱

تاریخ انتشار:۱۸ مهر۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ 10 October 2022

امروزه به دلیل پرمصرف بودن پیاز کشاورزان بسیاری زمینهای خود را به کشت این محصول اختصاص داده‌اند و از فروش آن به ‌صورت صددرصد اطمینان دارند زیرا بازار فروش آن همیشه و در طول سال رونق فراوانی دارد این عامل نشان از سرانه مصرف پیاز در جهان به ‌صورت بالا می ‌باشد.

پیاز گیاهی با خواص بسیار مفید برای سلامتی می ‌تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار بگیرد خوردن این سبزیجات به‌ صورت خام و پخته به همراه غذا توسط اکثر مردم جهان روزانه انجام می‌ گیرد این گیاه در از بین بردن بوی نامطبوع مواد غذایی مانند به گوشت و مرغ بسیار کارایی دارد علاوه‌ بر آن عطر غذا را و طعم آن را خوشمزه‌تر و خوش‌بوتر می ‌کند..



هزاران سال است که از این گیاه به‌ عنوان ادویه و چاشنی غذا استفاده می‌ شود در بسیاری از کشورها به ‌خصوص کشورهای حوزه خلیج‌فارس از پیاز داغ به خواب به ‌عنوان چاشنی همراه غذا استفاده می ‌شود و علاقه بسیار فراوانی به آن دارند پیاز انواع مختلف دارد که در طعم و میزان تندی آن با یکدیگر کمی تفاوت دارند.

پیاز زرد، پیاز سفید و پیاز قرمز از طعمی بسیار تندی برخوردار می ‌باشد پیاز سفید طعم ملایمتری دارد و پیاز زرد طعم خنکتری از انواع دیگر دارد به ‌همین‌ جهت هر کدام دارای کاربرد و خواص مختلفی می ‌باشد از پیاز قرمز بیشتر در پخت ‌و پز استفاده می‌ شود زیرا به ‌راحتی می ‌تواند طعم غذا را تغییر دهد و آن را خوشمزه‌تر کند اما پیاز سفید هم می ‌تواند به ‌عنوان مصرف خوراکی به همراه غذا مورد استفاده قرار بگیرد و هم در پختن مصرف دارد.

پیاز خشک سفید

می توان گفت یکی از پایه ترین موادی که در انواع پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد پیاز خشک سفید می باشد که هر کدام از آنها مصرف خاصی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم پیازها نقش مهمی در زندگی تمامی بشر ایفا می کنند که سبب طعم دهی به انواع غذاها می شود و همچنین حاوی ویتامینهای بسیار زیادی می باشد که مصرف آن یکی از مهمترین ملزومات در مواد غذایی مصرفی ما می باشد.

اگر دقت کرده باشید از دیرباز تاکنونپیاز خشک سفید در سفره بسیاری از اقوام مخصوصاً ایرانیان وجود داشته است که از آن در کنار غذاها به صورت خام استفاده می کنند پیاز در کنار غذاهایی مانند آبگوشت املت کباب کشک بادمجان و بسیاری از غذاهای دیگر طعم آن را صد چندان می کند و اگر دقت کرده باشید در هنگامی که این گونه غذاها را سفارش می دهید تعدادی پیاز در کنار این غذاها قرار داده می شود.

همچنین برای تزیین بسیاری از غذاها مانند ماهی و کباب به همراه جعفری و دیگر مخلفات در کنار آنها مورد استفاده قرار می گیرد کشور از امروز ی از افراد با اینکه مصرف آن علاقه دارم از خوردن آن به چه خبر بود که در دهان آنها ایجاد می‌شود خودداری می‌کند و از آنجایی که برای هر مشکلی راه کاری وجود دارد میتوانید پس از خوردن آن مسواک ساده برای آن را به همراه جعفری مصرف کنید از بوی بد دهان خود جلوگیری کنید.

خرید پیاز خشک

امروزه می توانید خرید پیاز خشک به صورت اینترنتی امکان پذیر می باشد و شما به راحتی می توانید با مراجعه به سایتهای معتبر فروش پیاز خشک، محصول موردنظر خود را سفارش دهید و در اسرع وقت تحویل بگیرید.

جالب است بدانید که بافت پیاز سرشار از مواد معدنی می باشد که با خوردن آن کلسترول بد کاهش و کلسترول خوب نیز جذب بدن خواهد شد.

یکی از مشکلاتی که با افزایش سن افراد به آن دچار می شوند، ریزش مو می باشد که این افراد می توانند برای درمان این مشکل آب پیاز را بر روی پوست سر خود ماساژ دهند و بعد از چند دقیقه موهای خود را آبکشی نمایید.

 

خرید پیاز خشک و خوردن آن تاثیر بسیار زیادی بر روی سیستم ایمنی بدن شما می گذارد اما برخی افراد از خوردن آن به دلیل بوی بدی که در دهان به وجود می آورد، آن را مصرف نمی کنند، این افراد می توانند برای از بین بردن این بوی نامطبوع از روشهای مختلفی استفاده نمایند.

افرادی که به بیماری سندروم روده مبتلا هستند باید از خوردن این محصول اجتباب نمایند و با خوردن پیاز یا سیر سیاه روده آنها تحریک شده و باعث ایجاد مشکلات گوارشی می گردد.

 

------------------------------------

چهارشنبه۰۸ارديبهشت۱۴۰۰

Wednesday 28 April 2021

چگونه می توانیم میوه ها را خشک کنیم؟

حتما می‌دانید که یک فرد عادی برای حفظ سلامتی مطلوب و تأمین انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازش باید روزانه۲تا۳واحد میوه مصرف کند.

به گزارش «تابناک»، اکثر ما با بی‌توجهی و به بهانه‌های مختلف از مصرف میوه طفره می‌رویم. یکی از این بهانه‌ها در دسترس نبودن میوه‌های تازه و آبدار در ماه‌های سرد سال است که البته کاملا موجه به‌نظر می‌رسد. اما این مشکل به‌راحتی حل می‌شود. شما می‌توانید در فصول سرد سال از میوه خشک شده استفاده کنید، چون مواد مغذی موجود در آنها تفاوت چندانی با میوه‌ی تازه ندارد. ضمنا مجبور نیستید به سراغ نوع آماده و بسته‌بندی آن بروید و کلی هزینه کنید.

خشک کردن میوه در خانه، کار آسانی است که می‌توانید آن را به چند روش انجام دهید. همراه ما باشید، در این مطلب شما را با طرز تهیه میوه خشک در خانه به۳روش مختلف، آشنا می‌کنیم.

اصلا چرا باید میوه خشک کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید درختان میوه، بوته‌ها و گیاهان توت در فصل تابستان، پر از بار و محصول هستند؛ بنابراین مصرف انواع میوه‌های تازه و محلی در این فصل، کار راحتی است اما با نزدیک شدن به پاییز، این میوه‌ها طعم شیرین و دل‌پذیرشان را از دست می‌دهند و بسیار کمیاب می‌شوند؛ اما اصلا نترسید. با جمع‌آوری میوه ها در فصل گرمایعنی وقتی میوه‌های تازه و خوشمزه در بازار فراوان هستندو ذخیره کردن آنها برای زمستان، دیگر لازم نیست نگران چیزی باشید.

هنگامی که بحث مصرف میوه در فصل سرما به میان می‌آید، شما سه گزینه پیش رو دارید: استفاده از میوه‌ی کنسروی، میوه‌ی منجمد یا میوه خشک.

در این مطلب قصد داریم به شما بیاموزیم که چگونه میوه خشک کنیم، یعنی میوه های تازه‌ی تابستانی را به میان‌وعده‌ای تبدیل کنیم که می‌توانیم در بقیه‌ی طول سال بخوریم. میوه خشک، ترد و شیرین است؛ بنابراین می‌توان گفت نوعی آب‌نبات طبیعی هستند که آماده کردن آنها به وسیله‌ی خاصی نیاز ندارد.

روش اول:

 طرز خشک کردن میوه با استفاده از دستگاه میوه خشک کن

۱.میوه خشک کن را تنظیم کنید

میوه خشک کن را روی تنظیمات خشک کردن میوه قرار دهید. اگر خشک کن شما چنین تنظیماتی ندارد، درجه‌ی حرارت آن را روی۵۷درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید.

۲.میوه ها را برای۲۴تا۴۸ساعت خشک کنید

میوه ها را در یک لایه‌ی تکی درون خشک کن بچینید. مقدار زمان دقیق خشک شدن به میوه و ضخامت آن بستگی دارد اما معمولا میوه‌ها پس از۱تا۲روز آماده هستند.

برای جلوگیری از خشک شدن بیش‌ازحد میوه‌ها، بعد از۲۴ساعت اول آنها را مدام ببینید. سپس هر۶تا۸ساعت یک‌بار دوباره به میوه‌ها سر بزنید.

۳.میوه خشک شده را جمع‌آوری کنید

وقتی میوه ها خشک و ترد شدند، یعنی آماده هستند و می‌توانید آنها را جمع‌آوری کنید. میوه خشک را به‌آرامی فشار دهید؛ آنها باید نسبتا سفت باشند، چون رطوبت موجود در آنها بیرون کشیده شده است.

نگهداری و استفاده از میوه خشک

۱.آنها را در ظروف سربسته و در یک محل خنک نگهداری کنید

اکثر میوه های خشک شده اگر به این روش نگهداری شوند،۹تا۱۲ماه قابل استفاده هستند. میوه های خشک آماده و بسته‌بندی‌شده، بعد از باز شدن باید سریع‌تر مصرف شوند و ممکن است لازم باشد برای جلوگیری از فاسد شدن، آنها را در یک کیسه‌ی سربسته درون یخچال قرار دهید. این مسئله در مورد میوه های خشک شده‌ خانگی که به‌طور کامل خشک نشده‌اند و تا حدی رطوبت دارند نیز صدق می‌کند.

۲.می‌توانید از میوه خشک در دستورات غذایی مختلف استفاده کنید یا آنها را به‌تنهایی بخورید

برخی از میوه‌های خشک را می‌توان با خیساندن در آب گرم یا آهسته جوشاندن دوباره آبدار و مرطوب کرد. این کار معمولا برای میوه‌های خشک‌شده‌ای مانند سیب، زردآلو، هلو، آلو و گلابی به‌کار می‌رود. انبه و پاپایا خشک‌شده را می‌توانید یک ساعت قبل از استفاده در آب سرد بخیسانید تا آبدار و مرطوب شوند.

    خشک کردن میوه

    برای خشک کردن میوه  به کاغذ مومی یا لاینر‌های سیلیکونی و سینی  نیاز دارید.

    روش کار بسیار ساده است. فقط کافی است میوه ها را در دمای پایین گرم کنید تا آب آنها به‌قدر کافی تبخیر شود. با این کار، احتمال رشد باکتری‌ها به حداقل می‌رسد. مراحل کار از این قرار است:

    ۱.میوه‌ی موردنظرتان را آماده کنید

    میوه ها و توت های رسیده یا کاملا رسیده را انتخاب کنید. آنها را با آب سرد بشویید. قسمت‌های لکه‌دار و خراب‌شان را جدا کنید. اگر میوه هسته یا دانه دارد، آن را بیرون بیاورید و ساقه‌ی توت‌ها را نیز جدا کنید. میوه‌ها را به‌صورت هم‌اندازه برش بزنید تا در مدت زمان یکسانی خشک شوند.

    ۲.پوست میوه ها را بگیرید (اختیاری)

    برخی میوه ها مانند هلو، شلیل و سیب در صورتی‌ که پوست‌شان گرفته شود، بهتر خشک می‌شوند. در پایین هر قطعه از میوه با چاقوی پوست‌کنی، یک علامتXایجاد کنید. تکه‌های میوه را به‌مدت۳۰ثانیه در آب جوش بریزید و سپس به یک ظرف آب یخ منتقل کنید. با این کار پوست میوه‌ها به‌راحتی جدا می‌شود.

    ۳.آنها را بخیسانید

    برای آنکه میوه ها ظاهر زیبایشان را حفظ کنند و میزان تغییر رنگ‌شان به حداقل برسد، آنها را در آب‌لیمو و آب بخیسانید. میوه‌ها را۱۰دقیقه درون این مخلوط قرار دهید، سپس در آبکش خالی کنید و با یک حوله‌ی بدون پرز به‌آرامی خشک کنید.

    ۴.میوه ها را درون فر قرار دهید

    دستگاه را از قبل در دمای۵۴تا۷۱درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کنید. برای میوه های برش‌خورده‌ی نازک مانند سیب یا هلو از درجه‌ی حرارت پایین‌تر استفاده کنید اما برای توت فرنگی ها و سایر توت‌های کامل از دمای بالاتر استفاده کنید. میتوانید روی سینی را با کاغذ مومی بپوشانید. تکه‌های میوه را در یک لایه طوری بچینید که روی هم قرار نگیرند و کمی فاصله بین‌شان وجود داشته باشد.برای جلوگیری از جمع شدن (لوله شدن) میوه ها در حین خشک شدن،  یک لاینر سیلیکونی روی آنها قرار دهید. میوه ها را درون دستگاه بگذارید و هر دو ساعت یک‌بار، سینی ها را جا بجا کنید.

    چگونه می‌توانید بفهمید که میوه‌ها آماده‌اند؟

    میوه خشک باید بافتی مانند چرم پیدا کند اما همچنان تا حدی منعطف باشد.

    مدت زمان لازم برای خشک شدن میوه های مختلف در فر

    مدت زمان تقزیبی  برای خشک شدن انواع میوه ها دردستگاه از این قرار است:

    • آلو:۶ تا 8ساعت؛
    • گلابی:۶ تا 8 ساعت؛
    • هلو:۶ تا 8 ساعت؛
    • موز:۶ تا 8 ساعت؛
    • سیب:۶ تا 8 ساعت؛
    • انگور:۸تا۱۰ساعت؛
    • پوست مرکبات:۸تا۱۰ساعت؛
    • گیلاس:۱۲ساعت؛
    • توت‌فرنگی:۱۲ساعت؛
    • زردآلو:۱۲ساعت.

    آنها را نم‌زدایی کنید

    وقتی میوه های خشک آماده شدند، آنها را ازدستگاه  بیرون بیاورید و در ظرف‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای بریزید. سر ظرف‌ها را برای۴تا۵روز باز بگذارید تا هرگونه رطوبت باقی‌مانده از فرایند خشک شدن بتواند تبخیر شود.هر روز، ظرف را تکان دهید تا میوه‌ها کمی جابه‌جا شوند.

    پس از۵روز، در ظرف را ببندید و تا فصل برداشت بعدی (حدود۱۰ماه بعد) از این میوه های خشک لذت ببرید.

    فکر نکنید که فقط باید تکه‌های میوه یا توت‌ها را خشک کنید. شما می‌توانید لواشک خانگی نیز درست کنید.

    طرز تهیه لواشک ساده

    ۲ فنجان میوه‌ خردشده و انواع توت را با۱فنجان آب در یک قابلمه بریزید و روی شعله‌ی متوسط بپزید تا زمانی‌که میوه ها نرم شوند. قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود تا به دمای اتاق برسد. سپس میوه های پخته را با۱قاشق غذاخوری عسل و۱قاشق چای‌خوری آب لیمو مخلوط و له کنید.این مخلوط را روی سینی  که روی آن را با کاغذ مومی پوشانده‌اید، پهن کنید و به‌مدت۵تا۶ساعت دردمای  ۶۰درجه‌ی سانتی‌گراد قرار دهید تا خشک شود. اگر میوه ها پس از۶ساعت همچنان چسبناک بودند، یک ساعت دیگر نیز سینی را درون دستگاه  قرار دهید. پس از آماده شدن و سرد شدن لواشک، آن را با قیچی آشپزخانه به شکل‌های موردنظر ببُرید.

    نکته‌: پوست گوجه‌فرنگی را نگه دارید

    سعی کنید تا حد ممکن از هدر دادن مواد غذایی اجتناب کنید. پوست گوجه فرنگی ها معمولا دور ریخته می‌شود؛ به‌خصوص موقع درست کردن رب گوجه‌فرنگی در تابستان. اما لازم نیست آنها را دور بیندازید. می‌توانید پوست‌ گوجه‌فرنگی‌ها را نگه دارید و خشک کنید.

    پوست گوجه فرنگی خشک‌شده، یک تاپینگ (رویه) عالی برای پیش‌غذاهایی مانند کراستینی، انواع سالاد و حتی انواع پیتزا است. شما حتی می‌توانید پوست‌های خشک‌شده‌ی گوجه‌فرنگی را آسیاب و به مخلوط ادویه‌هایتان اضافه کنید. برای خشک کردن آنها، مراحل ذکرشده در بالا را دنبال کنید و حتما روی پوست‌ها را با کاغذ مومی یا یک توری گرد پیتزا بپوشانید تا در حین خشک شدن، جمع نشوند.آنها را به‌مدت۱تا۲ساعت دردمای  ۶۵درجه‌ی سانتی‌گراد قرار دهید و پس از آن دستورالعمل‌های مربوط به نم‌زدایی را انجام دهید.

    روش دوم: خشک کردن میوه‌ در فضای باز

    مراحل خشک کردن میوه در فضای باز از این قرار است:

    ۱.یک روز گرم را انتخاب کنید

    درجه‌ی حرارت باید حداقل۳۰درجه‌ی سانتی‌گراد باشد (هرچه بالاتر باشد، بهتر است). همچنین توجه داشته باشید که خشک کردن میوه در فضای باز، چند روز طول می‌کشد بنابراین لازم است که هوا برای چند روز متوالی صاف و خوب باشد.

    • رطوبت هوا نیز در حین خشک کردن میوه باید زیر۶۰درصد و هوا هم آفتابی و گرم باشد.

    ۲.میوه‌ها را روی سینی توری (مشبک) قرار دهید

    از توری‌های استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس با روکش تفلون استفاده کنید. میوه‌ها را در یک لایه‌ی یک‌نواخت و با کمی فاصله روی توری بچینید.

    • اکثر سینی‌های چوبی نیز برای این کار مناسب‌ هستند اما از چوب سبز، کاج، سدار، بلوط و چوب سرخ اجتناب کنید.
    • همچنین از توری فلزی (توری فلزی گالوانیزه) نیز استفاده نکنید.

    ۳.سینی را زیر نور آفتاب قرار دهید

    سینی میوه‌ را روی دو عدد آجر قرار دهید تا از زمین فاصله بگیرد. روی آن را به‌طور شل (آزاد) با یک توری نازک بپوشانید و بگذارید زیر نور مستقیم خورشید بماند.

    مهم است که سینی را از زمین مرطوب دور نگه دارید. قرار دادن سینی روی آجر باعث می‌شود که هوا بهتر جریان پیدا کند و فرایند خشک کردن میوه سریع‌تر انجام شود. برای منعکس کردن نور بیشتر و سرعت بخشیدن به روند خشک شدن میوه‌ها، یک ورق آلومینیوم یا قلع در زیر سینی قرار دهید. پوشاندن روی سینی از میوه‌ها در برابر پرندگان و حشرات محافظت خواهد کرد. سینی را در شب در زیر یک سایه‌بان یا در یک جای سرپوشیده قرار دهید، چون هوای خنک شب می‌تواند میوه را دوباره مرطوب کند.

    ۴.میوه‌ها را بعد از چند روز جمع‌آوری کنید

    خشک کردن میوه با استفاده از این روش، چندین روز طول می‌کشد. هر روز چند بار به میوه‌ها سر بزنید و بر روند خشک شدن آنها نظارت کنید. وقتی میوه ها چروکیده و جویدنی (ترد) شدند، آنها را جمع‌آوری کنید.

       

      برگشت به بالا
      ×
      گفتگوی آنلاین در واتساپ
      برای شروع گفتگو کلیک کنید.